Kenmerken
van STEP-IT Projectmanagement
Waarom projectmanagement?
Veranderingen in de maatschappij en in organisaties worden steeds
ingrijpender en volgen elkaar sneller op. Het stadium waarin werkzaamheden
op een ad hoc wijze worden uitgevoerd, is voor een groot deel vervangen
door de situatie waarin werkzaamheden in projectvorm plaats vinden.
Maar eenmaal begonnen projecten hebben vaak de neiging minder beheersbaar
te worden naarmate de projecttijd voortschrijdt, waardoor veel projecten
mislukken.
Projecten onderscheiden zich door hun unieke en tijdelijke karakter
en worden opgezet om een bepaald eindresultaat te bereiken en daarmee
een bijdrage te leveren aan de doelstelling van de organisatie.
Wanneer het resultaat is bereikt, wordt het project ontbonden. Projecten
leveren resultaten op, tastbare en minder tastbare producten.
Faalfactoren
Voor het mislukken van projecten kan een breed scala aan
redenen worden aangevoerd:
- Onduidelijkheid over wie de opdrachtgever is;
- Geen goed projectplan wat betreft opzet en inhoud;
- Geen goede definiëring van het beoogde projectresultaat,
onvoldoende aandacht voor het vastleggen van wat het projectresultaat
wel en wat het niet zal zijn;
- Slechte planning van resources en activiteiten; een te optimistische
planning waarin geen rekening is gehouden met mogelijke tegenvallers;
- Oorspronkelijke eisen en uitgangspunten veranderen tijdens
het project;
- Gebrek aan beheersing van de voortgang, zodat ontsporingen
pas worden opgemerkt wanneer het reeds te laat is voor herstel;
- Onvoldoende meet- en beslispunten;
- Gebrek aan kwaliteitscontrole, wat resulteert in opgeleverde
producten die niet voldoen aan de wensen en eisen van de gebruikers;
- Te beperkte tijdsbesteding in verband met hogere prioriteit
van het doorgaande werk.
De bestaande organisatie is vaak niet ingericht om projecten beheerst
uit te voeren.
Daarom is er behoefte aan professioneel projectmanagement en succesvolle
projecten die toegevoegde waarde hebben voor een organisatie.
Professioneel projectmanagement
De bruikbaarheid van projectresultaten wordt regelmatig aangetast
door veranderende eisen en wensen van de opdrachtgevers. Vanuit
deze invalshoek kan projectmanagement als 'omgevingsmanagement'
worden gezien. Met andere woorden, hoe beter projecten in de veranderende
omgeving kunnen worden ingebed, des te beter de projectresultaten
zullen zijn.
Professioneel projectmanagement zorgt ervoor dat het project op
adequate wijze wordt gestuurd en dat de juiste activiteiten worden
uitgevoerd om het gewenste resultaat te bereiken.
De projectmanagers van STEP-IT zijn in staat grote en complexe
projecten zelfstandig te leiden en tot een goed einde te brengen.
De IPMA (International Project Management Association) definieert
een project als complex wanneer dat project de volgende kenmerken
heeft:
- Veel onderling afhankelijke subsystemen en elementen met hun
bijbehorende relaties met de projectomgeving;
- Meerdere betrokken organisaties en/of organisatieonderdelen;
- Meerdere verschillende disciplines zijn betrokken;
- Verschillende projectfasen van niet te korte duur;
- Het merendeel van bekende projectmanagementmethoden wordt toegepast.
Procesmatige benadering
De projectmanagers van STEP-IT benaderen projectmanagement procesmatig.
Kenmerkend voor deze benadering is de centrale plaats die het doel
van het proces inneemt, waarbij een proces wordt gedefinieerd door
een doel en een verzameling samenhangende activiteiten die samen
het doel nastreven. Belangrijke bouwstenen die hierbij een rol spelen
zijn onder andere:
- Business case: de redenen voor
het project met de rechtvaardiging in termen van geschatte kosten
en verwachte baten;
- Organisatie: rolbeschrijvingen
van de verschillende rollen die binnen de projectorganisatie worden
onderscheiden;
- Projectplan: nodig voor de productie
van de juiste producten op het juiste tijdstip;
- Projectbeheersing: beheersingsmechanismen
om het risico te verminderen dat projecten de geraamde tijd en
kosten overschrijden zonder tijdige waarschuwing en bijsturing;
- Risicomanagement: handvatten om
risicobeheer uit te voeren en beter te anticiperen op bedreigingen
en nieuwe mogelijkheden;
- Kwaliteit: specificatie van eisen
die ertoe moeten leiden dat de door de gebruiker verwachte kwaliteitseisen
worden bereikt;
- Configuratiemanagement: beheersing
van producten en projectdocumentatie om efficiënt te kunnen
werken;
- Wijzigingenbeheer: beoordelen en
stellen van prioriteiten van voorgestelde wijzigingen op basis
van een afweging tussen risico’s, tijd en geld aan de ene
en voordeel of besparingen aan de andere kant.
|